Ajankohtaista

Kehitystyötä Käyttäjien Kanssa -webinaarijulkaisu!

Projektimme julkaisu tehtiin webinaarin muotoon, ja löytyy youtubesta: ”Kehitystyötä Käyttäjien Kanssa” Käykää kurkistelemassa ja kuulmeassa hankkeen tuloksista ja Living Lab -toiminnasta alueellamme.

Shoppialijan opas -demoversio valmiina

Olemme saaneet päätkseen 2. pilottimme, shoppialijan opastuksen, jota toteutettiin yhteistyössä Karelia Expert Matkailupalvelut Oy:n ja Travelneer Oy:n kanssa. Kiitos kaikille mukana olleille ja palautettakin antaneille henkilöille.

http://www.ta3.fi/247_visitkarelia_fi/

 

Cafe Joensuu esillä Living Lab Expossa 12.10.2012

Ammattikorkeakoulujen neloskierre -hanke järjesti 12.10.2012 Porvoossa Living Lab Expon, joka tarjosi työvälineitä ja käytännön vinkkejä Living Lab -toiminnan toteuttamiseen. Tapahtumassa asiantuntijat ja aloittelijat pääsivät vaihtamaan kokemuksia ja tutustumaan käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiin ja sovelluksiin.

Cafe Joensuu- konsepti, sen FocusPresso sekä TestPresso sai hyvän vastaanoton Expossa ja todettiin, että Cafe Joensuu toteuttaa uudenlaista lähestymistä Living Lab- toimintamallin kehittämisessä myös kansallisella tasolla.

http://www.livinglabexpo.fi/

Cafe Joensuu

21.9.2012 Cafe Joensuun palvelumenu yrityksille on julkaistu!

Menusta löytyy kaksi napakkaa palvelua, FocusPresso ja TestPresso, jotka on kehitetty yrityksen markkinoinnin, myynnin, tuotteiden ja palveluiden kehittämistarpeisiin!

Katso lisää http://cafejoensuu.wordpress.com/yrityksille/

– Cafe Joensuu- siellä missä asiakkaasi ovat –  

Vielä ehdit osallistua

’Tuunaa tuotteesi venäläisille’ – työpajoihin

5.9.; 19.9. sekä  työpajaan ”Venäjän internetmarkkinointi ja sosiaalinen media’ 3.10.2012

Visualisointitehdas / PKAMK, Sirkkalantie 12 A.

Matkailun kehittämisaamupäivä- tilaisuudessa 22.8. Tiedepuistossa todettiin, että tarvetta palveluiden tuunaamiselle on. Miikka Raulo Jyväskylän seudun Matkailun osaamiskeskuksesta kertoi, että  venäläisten ” tärkein peruste Suomeen tulemiselle on, että ollaan lähellä ja tänne on helppo saada viisumi. Tänne tullaan myös siksi, että on käyty ennenkin, tai ensimmäiseen kertaan on rohkaissut läheisten kokemukset. Mutta mitä tarjottavaa meillä on neljättä kertaa tuleville? kyseli Raulo huomauttaen, ettei pidä tyytyä siihen, että tällä hetkellä uusi vuosi myydään helposti täyteen. Pitää olla ensi vuonna uutta tarjottavaa, mutta pitää myös pystyä samalla markkinoimaan muita vuodenaikoja. Lisäksi rahankäytöstä on hyvä muistaa se tosiasia, että venäläinen asiakas käyttää Suomessa rahoistaan vain neljänneksen palveluihin, loput ostoksiin. Tilaa palveluiden kehittämiselle siis on.”

Lue koko Pogostan Sanomien juttu täältä!

ks. Tuunaustyöpajojen valmentajan Reima Rönnholmin vinkit!

Työpajat toteutetaan osana Explore Karelia shopping- mobiiliopastuksen kehittämistä, eikä osallistuminen edellytä mobiilioppaaseen osallistumista.  Työpajat ovat maksullisia.

Ilmoittautuminen & lisätiedot 0400 701465 / Ulla Räty tai ulla.raty@pkamk.fi

*****

Matkailun kehittämisaamun 22.8. satoa:

”Vain hyvää palvelua kannattaa markkinoida

Helpointa olisi tavoittaa venäläiset täällä asuvien maanmiestensä kautta

Pogostan Sanomat 27.8. / Riitta Mikkonen

Minkälainen asiakas on venäläinen matkailija, mikä häntä houkuttaa ja koukuttaa? Näitä asioita pohdittiin yhden aamupäivän verran Joensuussa, eri hankkeiden yhdesstä järjestämässä ’Matkailun kehittämisaamupäivässä’ Tiedepuistolla.

Kehitysjohtaja Miikka Raulo jyväskylän seudun Matkailun osaamiskeskuksesta esitteli Pietarissa tehtyä haastattelututkimusta, josta riittää sekä ajateltavaa että työkaluja meikäläisille palveluntarjoajille.

–       Ensinnäkin rahankäytöstä on hyvä muistaa se tosiasia, että venäläinen asiakas käyttää Suomessa rahoistaan vain neljänneksen palveluihin, loput ostoksiin. Tilaa palveluiden kehittämiselle siis on.

Käytännössä palveluiden onnistunut myyminen tarkoittaa, että viipymää täällä on saatava pidennettyä. Päiväksi shoppailemaan tullut ei ehdi muita palveluita kaivata saatikka käyttää.”

Lue lisää https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=378682798868533&set=a.376576272412519.83406.376563279080485&type=1&theater

 Esitys, Miikka Raulo: Venäläinen matkailija? Asiakasymmärrystä palvelutuotteiden kehittämiseen Venäjän markkinoille

*******

Millainen on venäläinen asiakas matkailijana? Pitävätkö stereotypiat paikkaansa? Mikä houkuttaa ja mikä koukuttaa? Matkailu- ja palvelumarkkinoilla on paljon tarjontaa, mutta millä ja miten erottautua massasta?

Matkailun kehittämisaamupäivä 22.8.2012

Hall of Potential / NetWork Oasis, Tiedepuisto, Länsikatu 15, Joensuu

Matkailun, palveluiden, kulttuurin, hyvinvoinnin,  viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille, tuottajille, yrityksille, kehittäjille…..

Aamupäivän aikana kuulemme alustuksia ja esimerkkejä venäläisen asiakkaan tarpeista, erottautumisesta ja asiakaslähtöisyydestä. Neljässä eri teemaryhmässä pääset pohtimaan yhdessä asiantuntijoiden kanssa ratkaisumahdollisuuksia, joilla palveluita voidaan kehittää entistä paremmiksi venäläisille asiakkaille sopiviksi.   

Ohjelma ja alustajien esittelyt 

Tilaisuus on maksuton.

Ilmoittautumiset 20.8.2012 mennessä ulla.raty@pkamk.fi  

Tilaisuuden järjestää PKAMK:n hallinnoima ESR- rahoitteinen AKI- arkipäivän käyttäjät yritysten innovaatiotoiminnassa Living Lab- hanke yhteistyössä KareliaExpert matkailupalvelu Oy:n  sekä  Uusien yritysten perustamisen tukeminen yrityshautomotoimannalla(Tiedepuisto Oy)- ,KAUPAKS (Josek Oy) – , TG4NP- (Maakuntaliitto, PKAMK),  Digiregion (PKAMK)-, Innovaatioassistentti (PKAMK)-, ja Hyvinvointialan Living Lab (TAMK)- hankkeen kanssa.

 

 *********

VENÄLÄISEN SHOPPAILIJAN MOBIILIOPAS

”Explore Karelia- shopping” – klikkaa ja katso lisää!

Kehitämme venäläisiä matkailijoita houkutteleva ja sisällöltään elämyksiä tarjoavan ostosmatkailun kohde- ja reittiopastuksen Joensuuhun. Explore Karelia shopping – lanseerataan vuodenvaihteen 2012-2013 sesonkiin.

Opastukseen voi osallistua Joensuun ja lähialueen kaupan- ja matkailun alan yritykset ja  organisaatiot.

Opastuksesta löytyy mm.

– kaupat ja paikat, osoitteet, aukioloajat  sekä houkuttelevat tarjoukset / tarjoomat jne .

– asiantuntijoiden opastuksessa tutkimuksiin perustuen kaupan/palvelun tarjoajan tarjoukset tai muut ostosmatkailijaa houkuttelevat tarjoomat

– kartta- ja reittiopastus

– Linkit yrityksen omille nettisivuille

Lisätietoja

**********

Ilosaarirockin mobiiliopas 2012

Joensuun Popmuusikoiden ja PKAMKN:n Luovien Verkkomedian toteuttama Ilosaarirockin mobiiliopas 2012 on valmistunut. Kesällä ja talven aikana 2011 AKI Living Lab toteutti käyttäjätutkimusta ja -workshopeja sekä testejä uusimman oppaan kehittämisen tueksi. Kiitos kaikille käyttäjille kertomistanne kokemuksista, palautteista  ja kommenteista- olette näin vaikuttaneet sisällön kehittämiseen!

Hauskaa rokkia 2012!

http://www.ilosaarirock.fi/2012/info/mobiiliopas.php

********

Living lab- todellista toimintaa!

Alueellisen Living Lab verkoston kokoontumisessa 1.3. käsiteltiin Joensuu Living Lab for Design and Services- tilannetta, toimintaa sekä tulevaisuuden kysymyksiä. Tilaisuudessa esiteltiin LL- toimintaa, jota valotti valtakunnallisen ammattikorkeakoulujen Neloskierre- hankkeen projektipäällikkö Janne Orava. Todettiin, että ammattikorkeakoulun rooli LL toiminnassa on toimia operaattorina, eli olla tuomassa asiantuntemusta, kehitysprojekteja sekä rakentaa verkostoja LL toimijoiden välillä. Käyttäjälähtöistä innovaatiotoimintaa on toteutettu Joensuussa jo vuosia, kuten Itä- Suomen yliopiston professori Markku Tukiainen ja PKAMK:n yliopettaja Mirja Kälviäinen omissa esimerkeissään painottivat ja toivat esille. Iltapäivän keskustelussa pohdittiin mitä Living Lab for design and services olisi 5 vuoden päästä- seuraavia asioita nostettiin esiin:

  • Jatkuvaa yhteistyötä organisaatioiden kanssa: erillisistä projekteista suurempaan johtavia kokonaisuuksia.
  • Verkostossa osaajia ja ’kopin ottajia’, jolloin yhteydenotto ja kontaktointi helpompaa
  • On luotu ’mekanismi’ jonka avulla havaittu ongelma tai puute muuttuu mahdollisuudeksi
  • Living Lab on suomennettu ja tekemisen tavoitteet ovat kirkastuneet ”ihmisen kokoiseksi”
  • Living Lab on yhdistänyt toimijoita
  • Yrityksiä 50% , kehittäjiä 25% ja mahdollistajia 25%
  • Toimintamalli on alueellisen identiteetin artikuloinnin ja kehittämisen väline
  • Mittaristo millä osoittaa mitä lisäarvoa on tuottanut hyödyntäjälle
  • Vakiintunut ajattelutapa ja kehittämistapa organisaatioissa ja yrityksissä , ei itsetarkoitus

Living Labin tavoitteena PKAMK:ssa on toimia elinkeinoelämn, tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden käytössä oleva avoin asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä testaava asiantuntijataho, joka kokoaa palvelua tai tuotetta tarjoavalle tai kehittävälle taholle riittävän palvelupaketin. Näitä ajatuksia työstetään edelleen AKI- hankkeessa tulevan syksyn aikana seuraavissa yhteisissä LL- tilaisuuksissa toimijoiden kanssa, yhteisenä tavoitteena pysyvän toiminnan elementtien rakentaminen alueelle.

*******

Living Lab operaattorivalmennus päätökseen

Valtakunnallisen Neloskierre- hankkeen järjestämä amk:n henkilöstölle suunnattu operaattorivalmennus saatettiin päätökseen. PKAMK:sta koulutukseen osallistui Jari Kupiainen, Tuukka Pakarinen, Tero Taatinen ja Teijo Karhu. Lisätietoja operaattorikoulutuksesta: http://www.neloskierre.fi/ ja  operaattoritoiminnasta: Ulla Räty, ulla.raty@pkamk.fi

*********

Kansainvälistä näkyvyyttä!

8.11.2011 Pariisi Cafe Joensuu- konseptia esiteltiin kansainvälisessä kovassa seurassa Meet Innov 2011 – konferenssissa, edustaen Joensuu Living lab for Design and Services- toiminnan käytänteitä. Konferenssin paneelissa  ”Innovative experimentation and local actors: the living labs” keskusteltiin mm. Living lab – toiminnan kaupallistamisnäkökulmista, liiketoimintamalleista ja palveluinnovaatioiden kehittämisestä.

*********

Tervetuloa kahville ja vaikuttamaan Joensuun ja Ilosaaren kehittämiseen 11.10. -12.10.2011 !

(Julkaistu: 7.10.2011)

Tällä kertaa vaihdamme ajatuksia kahvikupin ääressä Joensuu Design Week:n teemoihin liittyen  Carelicumin Ravintola Pöllössä .

ti 11.10. klo 9-17 aiheesta:

Mitä Joensuu mielestäsi on? Miltä sen pitäisi näyttää? Mitä Joensuun ympäristönä mielestäsi tarkoittaa asua, elää, harrastaa….? Mitä sen pitäisi olla?

Koottu viesti meiltä kaupunkilaisilta viedään 11.10 klo 18.00 alkavaan Joensuu Design Week:n keskustelutilaisuuteen ”Onko ympäristöllä ja ympäristöllä merkitystä”.  

ja keskiviikkona 12.10. klo 9-17 aiheesta:

Unelmien Ilosaari – Kaupunkilaisten kohtaamispaikka? Mitä tekisit Ilosaaressa, jos….?  Mitä muistoja Ilosaareen liittyy? Miksi tulisit Ilosaareen?

Kootut ajatukset viedään aineistoksi Joensuu Design Weekin muotoilutiimeille. Tulokset  esitellään raadille, medialle ja yleisölle torstaina 13.10.

Tapaamisiin!

********

AKI uutiset 9.2011 (pdf)

(julkaistu 27.9.2011)

Kiitos kaikille tähän saakka toimintaamme osallistuneille!

Hyvää syksyä ja tapaamisiin!

***********

”Voiko Joensuulaista puheliaisuutta viedä ulkomaille?” Cafe Joensuu- konsepti kehittyy.

(julkaistu 7.9.2011)

Living labissa on aloitettu Cafe Joensuu- osallistavan kehittämisfoorumin testaus sekä konseptin kehittäminen.

Lue lisää YLE Pohjois-Karjala ja  Cafe Joensuu- nettisivuilta!

**************

Ilosaarirockin mobiiliopastuksen tutkimusosio toteutettu

(julkaistu17.8.2011)

AKI living lab hankeen ensimmäinen käyttäjätutkimusosio on tulosten analysointivaiheessa. Näyttää siltä, että tuloksia on syntynyt aivan hurja määrä, ja olihan tutkimukseenkin yhteensä osallistujia yli 300 ! Suuri kiitos kaikille osanottajille.

AKIn tutkimusjoukkion pystyi bongaamaan Joensuussa paitsi Ilosaarirockissa, niin myös sitä ennen Joensuun kävelykadulla 17.7.2011. Näiden lisäksi Ilosaarirockin mobiiliopastuksen kehittämiseen osallistui 11 rokkikävijää Suomesta ja Venäjältä: kyseessä oli laadullinen käyttäjätutkimus, jossa osallistujat toteuttivat ”Rokkivihkon” omista kokemuksistaan. Karjalan Heilissä oli 29.6.2011  artikkeli, jossa kerrottiin AKIn tutkimuksesta ja toteutimme yhteistyössä sisältöä Heilin rokkiviikon erikoispainoksen juttuun 13.7.  Suuri kiitos Heilin suomalle yhteistyölle.

”Hei, saanko minä tässä piirtää ja kirjoitella?”  ”Mitäs nämä paperit ovat, mitä minä voin tehdä? ”   ”Voi vitsi miten kiva on saada puuhastella näin vapaasti, tämä on ihan vapauttavaa.” Nämä ovat kommentteja AKIn tutkimukseen osallistuneilta ihmisiltä, jotka saivat kokea kuinka mielekästä on kertoa avoimien ja kevyiden tehtävien kautta omista kokemuksistaan ja tuntemuksistaan. Totutuista tutkimuksista poiketen selvitystyö toteutettiin visuaalisten vihjeiden avulla, mitkä kutkuttelivat muistoja, elämyksiä ja fiiliksiä esille rokkikävijöissä. Juuri nämä todelliset tarinat ovat jatkokehittämisessä arvokkainta.  Kiitos vielä kerran kaikille mukana olleille ja nähdään pian uudelleen!

Ps. jos haluat päästä vaikuttamaan osana AKI Living lab toimintaan tai olet muuten kiinnostunut tietämään lisää, voit  laittaa meille s-postia osoitteeseen akilivinglab@gmail.com

Katsaus käyttäjätutkimuksen kulkuun: Käyttäjätutkimuksen esitys syyskuu 2011

***********

ILMIÖ-seminaarissa ei pönötetty!

Puolitoistapäiväinen ILMIÖ-seminaari ja -foorumi kokosi 9. – 10. kesäkuuta 2011 Kerubiin Joensuun Ilosaaressa innokkaan ILMIÖ-leipurijoukon. Hurja hellekään ei tätä joukkoa onnistunut nujertamaan, vaikka nestehukka sai joiltakin polvet notkahtamaan. Paikallisgeneraattori Jaana Paavilainen jakoi ilmiöläisille lisenssit, joiden turvin oli lupa toimia toisin. Sitä noudatettiin eikä seminaareille tyypillisestä pönötyksestä ollut tietoakaan. Ensimmäisenä ILMIÖ-päivänä kuultiin erilaisia ilmöiden leipojia, joilta päästiin utelemaan heidän käyttämistään resepteistä. Toisena päivänä uusia ilmiötä leivottiin jo ilmiöiden leipureina ansioituneiden leipureiden johdolla.

Lue koko juttu tästä!

Tommi Liimatainen by Miska Korpelainen

Juuri Japanista kotiutunut rockmanageri Tommi Liimatainen kertoi Ilosaaressa siitä, kuinka hän on toteuttanut pikkuveljensä Jonne Aaronin unelmaa rocktähteydestä ja luotsannut Negative-yhtyettä jo 11 vuotta.

************

ILMIÖ-seminaari ja -foorumi 9. – 10.6.2011

ILMIÖ

Tervetuloa mukaan ILMIÖ-palapeliä kokoamaan ILMIÖ-seminaariin ja -foorumiin
9. – 10.6.2011
Kerubiin, Joensuun Ilosaaressa (Siltakatu 1, 80100 Joensuu)!

Miten ilmiöt syntyvät? Voidaanko niitä tehdä? Mitkä geenit tekevät yksittäisestä asiasta itseään monistavan – elävän tarinan? Tule mukaan yhdistämään luovuutta ja liikevaihtoa! Ilosaari on ennenkin synnyttänyt itseään suurempia menestystarinoita…

ILMIÖ-seminaarissa  mietitään brändäämisen saloja, pohditaan, kuinka voidaan lisätä kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia ja valinnanvapautta sekä kehitetään verkostomaista ajattelua, jossa jokaisen panoksella ja työllä on merkitystä. ILMIÖ-seminaarin tavoitteena on kasvattaa elinvoimaisia ajatuksia ja omasta yrityksestään innostuneita ihmisiä, jotka eivät malttaisi olla toimimatta yhdessä paikkakunnan kehittämisen eteen. ILMIÖ-seminaarissa halutaan nostaa esiin tarinoita, joista ilmiö muodostuu, ja niiden erityiset ominaisuudet, jotka tekevät niistä kiinnostavia.

Tilaisuuden järjestäjiä ovat Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun AKI Living Lab, Creative Managers ja TONIC (Tonal Innovation Center).

Lisätiedot: http://cm.pkamk.fi/arkisto/55-ilmioseminaari2011

**********

Aluksi AKI rokkaa!

(julkaistu 20.4.2011)

ESR rahoittaa Pohjois-Karjalan elämysmatkailun kehittämistä panoksella AKI (Arkipäivän käyttäjät yritysten innovaatiotiominnassa)- hankkeen avulla 2011-2013.

Toteutamme kehittämistä yhdessä käyttäjien kanssa, mikä on hankkeen toimenpiteiden perusta. Menemme käyttäjien arkeen ja kokemuksiin, joiden pohjalta havaitsemme uutta ja mahdollista.

Ensimmäisenä paneudumme Ilosaarirockin käyttäjien kokemuksiin. Tavoitteena on kehittää festarilla käyttöön otettua mobiilia opastusjärjestelmää ja palveluja edelleen.  ”Rockaaminen” on osa hankkeen laajempaa pilottia, matkailun monimediaista virtuaaliopastusta. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on käynnistää ja tuottaa houkuttelevampia ja kilpailukykyisempiä matkailukokemuksia, joista hyötyvät yritysten lisäksi myös kansainväliset kuluttajat.

AKI opastaa myös Living lab- eli käyttäjälähtöiseen – toimintaan: tuotamme opetusmateriaalia, seminaarin sekä valmennusta. AKI kuuluu myös kansalliseen Living lab- verkostoon (Neloskierre) yhdessä Savonia amk:n rinnakkaishankkeen kanssa. Yhdessä tässä verkostossa kehitämme mm.  Living lab-  toimintamallia, arviointikriteerejä ja käsikirjoja.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s